SİNEK KADAR KOCAM OLSUN BAŞIMDA BULUNSUN (Hatice MERYEM)
“Sinek kadar kocan olsun başında bulunsun” pek çok kişi için hâlâ
bekâr bayanlara söylenen en bilinen söz. Çünkü toplumumuzda hâlâ “kadın başına”
iş yapılmaz. “Elinin hamuruyla erkek işi”ne karışılmaz. Hem erkeğin himayesi
kadını rahat (!) ettirir.
İşte Hatice Meryem de “Sinek Kadar Kocam Olsun Başımda Bulunsun” adlı kitabında evli kadınların hallerini aktarmış. Kadın cinayetlerinin ve kadına şiddetin önlenemediği bir toplumda “sinek kadar kocalar” makbul olmaya devam eder mi yoksa “sinek küçüktür ama mide bulandırır” sözü mü ön plana çıkar bilemem ama kitaba bir göz atmak isterim, diyorsanız…
İşte Hatice Meryem de “Sinek Kadar Kocam Olsun Başımda Bulunsun” adlı kitabında evli kadınların hallerini aktarmış. Kadın cinayetlerinin ve kadına şiddetin önlenemediği bir toplumda “sinek kadar kocalar” makbul olmaya devam eder mi yoksa “sinek küçüktür ama mide bulandırır” sözü mü ön plana çıkar bilemem ama kitaba bir göz atmak isterim, diyorsanız…
Kitapta “Ayyaşın Karısı”ndan tutun da “Genç Bir Adamın
Karısı”na, “Sünepenin Karısı”ndan, “Yakışıklı Bir Adamın Karısı”na pek çok
kadının evlilik halleri yansıtılmış.
Evinden kurtulmak için kaçıp evlenen var; ailesinin baskısından, zulmünden kurtulmak için.
Daha iyi bir yaşam sürmek için evlenen var; eşinin zenginliğinden, statüsünden faydalanmak için.
Kadınlar da erkekler de çeşit çeşit. Evlilikler de ona kezâ. Mutsuz bile olsalar birlikte yaşamı sürdürmeye çalışıyorlar. Belki alışkanlıktan, belki çaresizlikten. Toplumdaki “kadın”, “erkek” rollerini ön plana çıkardığımız sürece belki de devam edecek bu handikap. Her şeyden önce “insan” olduğumuzun farkına varmalı; birbirini gölgeleyen değil, tamamlayan olmalıyız belki de.
Evinden kurtulmak için kaçıp evlenen var; ailesinin baskısından, zulmünden kurtulmak için.
Daha iyi bir yaşam sürmek için evlenen var; eşinin zenginliğinden, statüsünden faydalanmak için.
Kadınlar da erkekler de çeşit çeşit. Evlilikler de ona kezâ. Mutsuz bile olsalar birlikte yaşamı sürdürmeye çalışıyorlar. Belki alışkanlıktan, belki çaresizlikten. Toplumdaki “kadın”, “erkek” rollerini ön plana çıkardığımız sürece belki de devam edecek bu handikap. Her şeyden önce “insan” olduğumuzun farkına varmalı; birbirini gölgeleyen değil, tamamlayan olmalıyız belki de.
“ ‘İyi
misin kızım?’ derdi. Nedense o saat süpürgenin hortumu elimden düşer, başlardım
ağlamaya. Öteki kadınlar gibi ‘Boşa bu adamı, dön babaevine, daha gençliğin
güzelliğin yerindeyken dön, ne kısmetlerin çıkar,’ demezdi Adrina hanım.
(Ayyaşın karısı)”
*
* * * *
“ ‘A
kızım, sinek kadar kocan olsun, başında bulunsun; sinek kadar olsun ama olsun’
der, nihayet çeker giderdi. (Ayyaşın karısı) ”
*
* * * *
“Böyle
uygunsuz soruların ardı arkası kesilmez, bazen kendimden yaşça pek büyük
kadınların bu densiz soruları karşısında ne diyeceğimi bilemez, sonunda imam
kocamın huşu içinde verdiği Cuma vaazlarından birini verir gibi başlardım
anlatmaya: (İmamın karısı)”
*
* * * *
“Ben
ince ruhlu bir adamın karısı olsaydım eğer… muhtemelen ben de hali, tavrı,
duruşu, oturuşu pek narin, pek ince bir kadın olurdum. Karşılıklı inceliklerle
geçen ömrümüzün bir vaktinde onulmaz bir hastalığa tutulurdum ve ömrüm bedbaht
bir kadınınkine benzerdi ansızın. (İnce ruhlu bir adamın karısı)”
*
* * * *
“Asker
dönüşü Cemal en büyük ağabeyiyle istetirdi beni. Tehdidin kötü bir şey olduğunu
bilir ama kocaevinin babaevinden bin kat daha rahat olacağına emin olduğumdan,
annemi tehdit ederdim: ‘Vermezseniz bu evde bir çocuk doğururum!’ Hemen yapardık
düğünümüzü. (Avarenin karısı)”
*
* * * *
“Meğer
sabah uykusunu çok severmiş Cemal; ağza alınmayacak küfürleri, akşama kadar
kahvede okey oynayıp feneri birahanelerde, meyhanelerde arkadaşlarıyla
söndürmeyi, karnı burnundaki karısına tekme tokat girişmeyi, dahası çalışmamayı
çok severmiş; anlardım geçen aylar içerisinde. Oysa tek dileğim herkesin kocası
gibi iş güç sahibi, evine ekmek almayı unutmadan gelen bir Cemal’di. (Avarenin
karısı)”
*
* * * *
“Kocam
mutluluk ve şükran duygularını açıkça ifade edebilmek için parmak
kalınlığındaki kolumdan tutup kendisine çeker ve şöyle derdi: ‘Öyle çok
seviyorum ki seni tatlım, yiyebilirim.’ (Oburun karısı)”
*
* * * *
“Hemen
evlenmişiz; o çalmış ben söylemişim, yıllarca. Sonra ne olduysa, sırf bu dertli
türkülere sebep belki, bir şeyler olmuş bize; ilk zamanlar bir vuruşta yedi can
alacak gibi oturan yiğidim, sonraları omuzlarında Anadolu’nun gamı kederi,
çaresiz dertlere düşmüş gibi dalgın, hayata kırgın oturmaya başlamış olurdu. (Saz
aşığının karısı)”
*
* * * *
“Ben bir
şairin karısı olsaydım eğer… ben de şiire meyyal bir kadın olurdum. Hem zaten
şiire meyyal olmayanı şair ne yapsın. (Şairin karısı)”
* * * * *
* * * * *
Kitap Hakkında Kim Ne Demiş?
(İşaretli yerlere tıklayarak yazıların tamamını okuyabilirsiniz)
Kitapta
anlatılan hikâyelerin iyi bir gözlemin ürünü olduğunu düşünüyorum. Kadınların
yaşadıkları, düşünceleri, duyguları değişen kadın erkek profillerine göre
başarılı biçimde aktarılmış. Örneğin “Marangozun Karısı”nda çocuğu olmayan bir
adam ve karısının, tahta oyuncaklardan yola çıkılarak anlatılan hikâyesi oldukça etkileyiciydi.
Kitabın bütününde “bir” kadın var. “...olsaydım eğer” diyerek farklı yaş, meslek ve kültür gruplarından erkeklerle evliliğin nasıl olabileceğine dair fikir yürütüyor. Ama bunu yaparken kendi kimliği ön planda değil. Her erkekte farklı bir kadın kimliğiyle karşılaşıyoruz, “davul dengi dengine” sözünü anımsatmak istercesine.
Tema “evlilik” olunca haliyle hikâyelerin bazısında cinsellik ön plana çıkıyor.
Kimi hikâyelerde toparlamakta güçlük çektiğim çok uzun cümleler vardı. Kadının o çelişkili, karmaşık ruh halini yansıtmak için kullanılmıştır belki de.
Kitap hakkında farklı yorumlara göz atmak isterseniz:
“Oytun'la Hayat” ve “Bağdaş Kuran Gölge”nin yazıları dikkatimi çekenlerden.
Kitaptan uyarlanan tiyatro oyunu hakkında fikir edinmek isteyenler içinse 2012 tarihli bir röportaj.
Kitabın bütününde “bir” kadın var. “...olsaydım eğer” diyerek farklı yaş, meslek ve kültür gruplarından erkeklerle evliliğin nasıl olabileceğine dair fikir yürütüyor. Ama bunu yaparken kendi kimliği ön planda değil. Her erkekte farklı bir kadın kimliğiyle karşılaşıyoruz, “davul dengi dengine” sözünü anımsatmak istercesine.
Tema “evlilik” olunca haliyle hikâyelerin bazısında cinsellik ön plana çıkıyor.
Kimi hikâyelerde toparlamakta güçlük çektiğim çok uzun cümleler vardı. Kadının o çelişkili, karmaşık ruh halini yansıtmak için kullanılmıştır belki de.
Kitap hakkında farklı yorumlara göz atmak isterseniz:
“Oytun'la Hayat” ve “Bağdaş Kuran Gölge”nin yazıları dikkatimi çekenlerden.
Kitaptan uyarlanan tiyatro oyunu hakkında fikir edinmek isteyenler içinse 2012 tarihli bir röportaj.
▬ ▬ ▬
İlginizi
Çekebilir: