FOTOĞRAF SANATI (John HEDGECOE)
Yaşamımızda herhangi bir anı ölümsüzleştirmek için fotoğraf çekeriz. Kimimiz hobi olarak ilgilenir fotoğrafla, kimimiz profesyonellik yolunda hızla ilerler.
John Hedgecoe “Her Yönüyle Fotoğraf Sanatı” adlı kitabında hem amatör olanlara hem de profesyonel olmak isteyenlere sesleniyor. Kitapta yer alan ipuçları, farklı konulardaki proje çalışmaları, anlatılanları destekleyen 400’ü renkli 500’den fazla resim tüm fotoğraf sevenlere hitap ediyor. Daha iyi, daha kaliteli fotoğraflar için.
John Hedgecoe “Her Yönüyle Fotoğraf Sanatı” adlı kitabında hem amatör olanlara hem de profesyonel olmak isteyenlere sesleniyor. Kitapta yer alan ipuçları, farklı konulardaki proje çalışmaları, anlatılanları destekleyen 400’ü renkli 500’den fazla resim tüm fotoğraf sevenlere hitap ediyor. Daha iyi, daha kaliteli fotoğraflar için.
“Sıradan
bir çekimi olağanüstü kılabilecek en önemli faktör, konuyu aydınlatan ışığın
niteliğidir. Işık çok değişkendir, günün belirli saatleri ve hatta yılın belli
zamanlarına özgü farklılıklar gösterir. Işığı doğru yakaladınız mı, başarılı
bir resmi de yakalamışsınız demektir.”
*
* * * *
“Kalıcı
olabilmiş, usta işi fotoğrafların şans eseri çekildiğine çok ender rastlanır.
Çoğu zaman, doğru anda doğru yerde olmak, sabır isteyen uzun bir çalışmayı
gerektirir. Fotoğrafçı, o özel ânı yakalamak için belki de, günün çeşitli
saatlerinde, hatta günlerce, haftalarca o noktaya gitmiş ve o sahneyi
zenginleştirecek olan ışığı beklemiştir.”
*
* * * *
“Yani,
artık fotoğraf çekmek için gerekli tüm donanım elimizin altındadır; ancak yine
de, sadece iyi pozlandırılmış, netlik ayarı doğru yapılmış bir görüntü, iyi bir
fotoğraf için tek başına yeterli değildir.”
*
* * * *
“Fotoğrafçılık,
her şeyden önce eğlenceli bir uğraştır. Anıları kaydeder; fikirlerinizi ve
düşüncelerinizi iletir; zamanın belli bir ânını sonsuza değin dondurmak gibi
eşsiz bir yeteneğe sahiptir. Fotoğrafçılık evrensel çekiciliğini belki de buna
borçludur.”
*
* * * *
“Bu
kitap üç ana bölümden oluşmuştur; Temel
Bilgiler, Projeler ve Ufkunuzu Genişletmek.”
*
* * * *
“En
basitinden en gelişmişine dek bütün fotoğraf makinelerinin dört temel ortak
parçası vardır: objektif, diyafram, obtüratör ve vizör.”
*
* * * *
“Fotoğrafçılıkta
başarılı olmak için çevrenizdeki dünyayı, bir fotoğraf makinesi objektifi ve
filmi kadar tarafsız görmeyi öğrenmelisiniz.”
* * * * *
“Gece
fotoğrafçılığı için yağmur sonrası çok iyi bir zamandır – ıslak sokaklar ve su
birikintileri var olan ışığı yansıtarak ilginç çift görüntüler oluşturur ve
pozlandırmaya az da olsa yardımcı olacak ek bir aydınlatma yaratırlar.”
*
* * * *
“Bütün
mesleklerde, ilk zorunluluk, malzemenin teknik yönlerini ve araç-gereçleri
bütün yönleriyle bilmektir.”
*
* * * *
“Fotoğraf
makinesinin ayarları, kullanılması ve işlevleri gibi konular açıklık
kazandığında, artık fotoğraf estetiğini düşünmenin zamanı geldi demektir.”
*
* * * *
“Konularınızın
üç boyutluluğunu ve dokunma duyusuna hitap eden özelliklerini yansıtabilmek,
uygun renk kullanımını öğrenmek, başarılı fotoğrafçılığa doğru atılan ilk
adımlardır.”
*
* * * *
“Fotoğrafçılıkta
sık geçen ‘kurallar’dan biri, resim çekerken daima güneşi arkanıza alma
zorunluluğudur. Oysa, siluet çekimi için bunun tam tersini yapmalı ve konunuzu
ışık kaynağıyla makinenizin arasına yerleştirmelisiniz.”
*
* * * *
“Parlak,
kontrastlı renkler fotoğraflarda adeta bir karnaval ortamı yaratır. Bu
renklerin oluşturduğu canlı ortam, fotoğrafa hareket ve neşe verir, daha mat ve
soluk renklerle yaşayamayacağınız bir kendiliğindenlik katar.”
*
* * * *
“Değişken
hava koşulları, örneğin kapalı bir havada yoğun bulutların arasında aniden
beliren ve güneş ışığının huzme şeklinde düşerek aşağıda küçük bir alanı
aydınlatmasını sağlayan bir aralık, dikkatli bir fotoğrafçı için çoğu kez bu
tür renk kullanımı yönünden eşsiz bir fırsat yaratır.”
*
* * * *
“Bu
projede üreteceğiniz çeşitli tonlardaki resimler, çok farklı bir dizi duygu
oluşturacaktır. Örneğin, koyu tonların hâkim olduğu görüntüler daha çok kapalı,
kasvetli, tehlikeli, hatta sinsi ve ‘göze hoş gelmeyen’ şeyler olarak algılanırlar.
Bunlara ‘az ışıklı’ görüntüler denir. Öte yandan, açık tonlarla dolu ‘çok
ışıklı’ resimler canlı, ferah, açık ve rahat olarak görülür.”
* * * * *
“Günümüzde renkli fotoğrafçılık kuşkusuz siyah – beyaz fotoğrafçılıktan daha popülerdir. Dünyada satılan filmlerin %95’i ya renkli kart baskı ya da renkli slayt malzemesidir. İnsanların çoğu, ilk kez fotoğraf makinesi satın aldıkları zaman, ne yazık ki otomatik olarak renkli film seçerler ve siyah – beyaz malzemenin sunacağı potansiyeli asla keşfedemezler.”
*
* * * *
“Nesnelerin
uzaklaştıkça daha küçük görünmesi de azalan görsel ölçek unsurunu ortaya
çıkaracaktır. Doğrusal perspektif, paralel olduğunu bildiğimiz çizgilerin
(demiryolları gibi) ufka doğru uzaklaştıkça birbirine yaklaşır hatta birleşir
gibi görünmesiyle çok açık olarak belirgindir. Farklı netlemede, farklı
uzaklıklardaki nesnelerin birine netleme yapıp diğerlerinin net görünmemesi
sağlanır.”
*
* * * *
“Yarım görüntü. Bazen gösterdiklerinizle
değil de göstermediklerinizle olağandışı bir görüş açısı elde edebilirsiniz.”
*
* * * *
“Fotoğrafların
kompozisyonunda çoğumuz içgüdüsel olarak üçte bir kuralına uyarız: örneğin,
ufuk çizgisinin, fotoğrafın tam ortası yerine, çerçevenin üstünden ya da
altından üçte bir uzaklıkta olmasına dikkat ederiz; bir konuyu çerçeveleyecek
bir ağacı ya da bir binaya resmin sağından ya da solundan üçte bir uzaklıkta
olacak şekilde alırız. Öte yandan, kuralların garip bir özelliği de bilinçli
olarak uyulmadıklarında da geçerli mesajlar verebilmesidir.”
*
* * * *
“Fotoğraf,
çoğunlukla gerçeğin bir yansıması olarak ele alınır. Bu yüzden, nesnelerin
görüntülerini alışılmışın dışında bir biçimde ele aldığınız zaman izleyicide
farklı tepkiler uyandırırsınız. Genelde bu görüntüler alışılmış hallerinden ne
kadar ince farkla ayrılıyorsa, uyandırdıkları tepki de o kadar kuvvetli
olacaktır.”
*
* * * *
“Poz
verilmiş fotoğraflar çekmeniz gerekli olsa bile bir stüdyo düzenine ihtiyacınız
yoktur. Deneyimlerim, spot ışıklara alışık olmayan insanların, her şeyin garip
ve görkemli göründüğü stüdyoların dışında daha rahat poz verdiğini
göstermiştir.”
*
* * * *
“Siyah –
beyaz ya da renkli olsun, iyi bir portre için gerekli olan en önemli koşul konu
hakkında fiziksel görünümün ötesinde bir bilgi vermesidir. Duygu ve kişiliği
ifade etmek için rengin seçimi ve kullanımını daha önce görmüştük. Siyahla
beyaz arasında yer alan çok sayıdaki farklı tonlar da aynı amaçla
kullanılabilir.”
*
* * * *
“Çocukların
fotoğraflarını çekerken sıklıkla yapılan temel bir hata, ayakta durup makineyi
bir yetişkinin göz seviyesinde tutmak suretiyle, aşağıya doğru bakarak çekim
yapmaktır. Aslında makine çocukların göz seviyesine gelecek şekilde yere
çömelmek, çok daha iyi olacaktır.”
*
* * * *
“Çocukların
dikkat süreleri genellikle kısadır ve eğer çok karışmıyorsanız, sizi hemen
unuturlar ve kendi etkinliklerine dalarlar. İşte o zaman, gerçekten çalışmaya
başlayabilirsiniz.”
*
* * * *
“Parlak
güneş; iyi ışık düzeyi; rahat ve mutlu insanlar ve harikulade bir manzara – işte
bunlar, plajda bir fotoğraf projesini eğlenceli bir etkinlik haline getiren
unsurların bazılarıdır. Yine de, birtakım önlemler almak gerekir; çünkü tuzlu
su serpintisi ve kum, fotoğraf makinesinin hassas mekanizmaları için ölümcül
düşmanlardır.”
*
* * * *
“Bir
düğün fotoğrafını çekmek gibi önemli bir göreve nasıl yaklaşacağınız, sizin
profesyonel bir fotoğrafçı mı yoksa hatıra resimleri çeken bir konuk mu
olduğunuza bağlıdır. Sorumluluk yalnız size aitse, evlenen çift için bu
çekimlerin hayatlarının en önemli fotoğrafları olabileceğini unutmayın.”
*
* * * *
“En çok
ilgilendiğiniz fotoğraf alanı ne olursa olsun – manzara, doğal ışıkta portre,
mimari, natürmort ya da doğal yaşam – çekim için seçtiğiniz saat, alacağınız
sonuç üzerinde şaşırtıcı bir etki yapabilir ve aynı konunun çok farklı
görüntülerinin yaratılmasına yardımcı olur.”
*
* * * *
“
‘Monokrom’ terimi, genellikle hatalı olarak siyah – beyaz anlamında kullanılır.
Aslında bu terim yeşilin çeşitli tonlarından oluşan ağaçlı, çimenli bir manzara
ya da kentin çevresindeki yoğun yapılaşmanın karakteristik bir özelliği olan
dönümlerce kırmızı çatı gibi tek rengin ya da onun tonlarının hâkim olduğu bir
görüntü demektir.”
*
* * * *
“Fotoğraf
sözcüğü, aslında, ‘ışıkla resim çizmek’ demektir. Fotoğrafçılığın beni her
zaman büyüleyen bir yanı, aynı manzarayı çektiğim bütün resimlerin arasında,
her zaman az da olsa bir fark görmemdir. Bu farkı görmek için bütün yapılması
gereken şey, gerçekten bakmaya ve tabii ki görmeye, zaman ayırmaktır.”
*
* * * *
“Kötü
hava koşullarında ışık genellikle zayıf olacaktır. Pus, duman, yağmur, sis ya
da karda ışık ölçümleri düşüktür, renkler soluk ya da belirsizdir ve makineye
zarar vermemek için dışarı çıkmama isteği genel eğilimdir. Ama ne gariptir ki
en başarılı fotoğraflardan bazısı en kötü hava koşullarında çekilmiştir.”
*
* * * *
“Fotoğrafların
çoğunda gökyüzüne dikkat edilmez. Buna rağmen, çekimlerin çoğu, ufuk çizgisi
ortadan geçecek şekilde çerçevelenmiştir ki, bu da, gökyüzüne resmin geri kalan
kısmıyla eşdeğer bir önem kazandırır. Öte yandan, gökyüzü kendi başına
işlenebilecek değerde bir konudur. Böyle durumlarda, aşağıda kalan manzara
yalnızca destekleyici bir rol oynar.”
*
* * * *
“Büyük
kentlerin karakterleri ve yarattıkları duygular çok çeşitlidir. Son birkaç on
yıl içinde oluşan ya da eskiden olanları silip süpürerek var olan bazı kentler
daha çok günceli yansıtırlar. Bazıları ise, taşıdığı yeni özelliklerin yanı
sıra, geçmişle mimari ve tarihi bağlarını koruyabilmiştir.”
*
* * * *
“Önemli
binaların çoğunun fotoğraflarını profesyoneller çekmiştir ve çalışmaları
kitaplarda, broşürlerde, kartpostallarda yayımlanmıştır. Eğer yurt dışında
iseniz, turizm bürolarında mutlaka resimli tanıtma broşürleri bulursunuz. Bu
broşürleri inceleyerek, resimlerin hangi noktalardan çekildiklerini görmeniz ve
bu çalışmalardan faydalanmanız yararlı olur.”
*
* * * *
“Boş bir
anınızda kendinizi kim bilir kaç kez elinizi uzatıp evdeki küçük bir eşyayı –
belki bir lambayı ya da kül tablasını, bir aile fotoğrafını ya da çiçek
vazosunu - düzeltirken bulmuşsunuzdur.
Eğer bir masada çalışıyorsanız, belki de iş araçlarınız için yeğlediğiniz
yerler vardır – daktilonuza göre telefonun ya da kitaplığın içindeki kitapların
yerleri gibi. Siz farkında olsanız da olmasanız da, cansız objelerin yeğlenen
bu düzenlenişi, çekim için hazırlanmamış, kendiliğinden oluşmuş olarak
nitelenen obje kompozisyonlarıdır ve dünya onlarla doludur.”
*
* * * *
“Yiyecekler
damak zevki sağladığı kadar obje fotoğrafları için de mükemmel bir konudur. Et,
balık, ekmek ve meyve, pasta ve hamur işlerinin hepsinin, birbirinden farklı
dokuları, biçimleri, renkleri ve formları vardır. İşin en iyi tarafı da,
çoğunun dükkânların ve restoranların vitrinlerinde sergilenmesidir.”
*
* * * *
“Çiçek
resimlerini biraz etkileyici hale getirmenin iyi bir yolu, iyice yaklaşarak,
çerçeveyi açılmış tek bir çiçekle doldurmaktır.”
*
* * * *
“Evcil
hayvanlarının fotoğraflarını çekerken aklınızda tutmanız gereken başlıca
şeyler; hızlı, ama sakin çalışmak; hayvanların ilgisini sürdürmek için
yanınızda yiyecek ve oyuncak bulundurmak ve daima makineyi hayvanın göz
seviyesinde tutarak çalışmaktır. Hızlı film ve flaş kullanın. Çünkü en iyi
fotoğraflar hemen kaçırılabilecek bir anın ya da yüz ifadesinin fotoğraflarıdır.”
*
* * * *
“Aşağı
yukarı bütün spor olaylarında ve etkinliklerinde konunuzu ne kadar iyi
tanıyorsanız, onun özünü yansıtan fotoğrafları çekme şansınız o kadar fazladır.
Örneğin, bir yarışta ya da basketbol maçında iyi görüntüler yakalamak için,
bitiş çizgisine ya da pota altına yakın bir yerde durmayı tercih edebilirsiniz.
Böyle durumlarda oraya erken gitmeye dikkat edin.”
*
* * * *
“Fotoğrafı,
bir figürü hareketinin doruk noktasında yakalayacak şekilde planlamak çok
etkili bir tekniktir. Örneğin, bir futbolcu topa yetişmek için gövdesiyle
yukarıya sıçrarken yükseldiği en yukarı noktada bir an havada asılı kalmış gibi
durur. Bu anda yapılan bir çekim hızlı enstantaneye gerek bırakmadan figürü
‘dondurabilir’.”
*
* * * *
“Kitaptaki
projelerin tümünü tamamlamanız birkaç ay sürebilir. Bu dönem sonunda, çeşitli
türlerde fotoğraflardan oluşan etkileyici bir koleksiyona ve çok değerli
fotoğrafçılık tecrübelerine sahip olacaksınız.”
*
* * * *
“Fotoğraf
için hemen hemen her konu uygundur. Genel olarak ‘fotojenik’ olarak kabul
edilmeyenler bile iyi bir fotoğraf konusu olabilir. Önemli olan çevrenizi iyi
gözlemlemeniz, sıra dışı mimari özellikler ya da sanayi görüntüleri gibi
etkileyici resim konularını keşfetmenizdir. İyi bir fotoğraf çekme fırsatı her
an karşınıza çıkabilir ve kısa sürede kaybolabilir. Bu nedenle, örneğin, ağır
bulutların arasından sızan güneş ışığını ya da kişinin karakterini ortaya
çıkaran bir yüz ifadesini yakalamak için her zaman hazır olun.”
▬ ▬ ▬